Interessant gesprek daarnet en o zo waar: bij het afhalen van de takenbundel op school voor deze week ontmoette ik ook enkel leerkrachten – hoewel zonder cape toch ook superhelden! – die de opvang verzorgen. Uiteraard draaide het gesprek rond het Coronavirus en de gevolgen op onze manier van werken momenteel.

Een terechte en juiste opmerking die ik hoorde is dat wie al een reis geboekt heeft voor de Paasvakantie en nu moet annuleren, zou die kiezen voor het geld of voor een nieuwe reis.

En vooral: indien hij/zij kiest voor het geld, zou die opnieuw worden besteed aan een reis bij dezelfde verkoper, ongeacht of dit nu online of in persoon is? Zeker wanneer je door je werk al vasthangt aan bepaalde reisperiodes zoals schoolvakanties of bouwverlof en je dus niet ‘zomaar’ kan schuiven met je reisdata.

Allemaal heel verstaanbaar, maar wat me het meeste raakte is dat deze leerkrachten ook alle begrip hebben voor de reissector zelf, en de invoering van de zogenaamde “Corona-reisvoucher”.

Waarom deze Corona-reisvoucher?

De beroepsverenigingen – net zoals in andere sectoren – hebben bij het Ministerie aangekaart dat wanneer nu iedereen massaal zijn of haar vakantie zou annuleren, en hier meteen ook het geld voor terugvordert, zoals voorzien in de normale Pakketreizenwet, er binnen de maand geen reisorganisaties meer overeind zullen staan.

Luchtvaartmaatschappijen kunnen hun lopende uitgaven voor hun materiaal, toeleveringsbedrijven en personeel niet meer betalen en moeten het faillissement aanvragen. Hotels zien hun cashflow voor de lopende rekeningen verdwijnen en moeten noodgedwongen de deuren sluiten.

Het Garantiefonds Reizen – waar wij ook bij aangesloten zijn – biedt nog een noodoplossing zodat jij desnoods via hen je geld nog kan recupereren. Maar in een periode na het grote faillissement van Thomas Cook wordt ook daar gevreesd voor een te grote belasting van het fonds, en zal dit ook snel uitgeput raken.

Daarnaast hebben wij een eigen Waarborgfonds maar ook daar is deze niet onuitputtelijk en met een 80-tal Travel Experts die allemaal in hetzelfde schuitje zitten…

Daarom is het belangrijk dat we in de eerste plaats een oproep doen naar jou: de klant, alias ‘De Reiziger’.

 

Hou jij van reizen?

Ik ben geen gedachtelezer, maar aangezien je mij destijds contacteerde om een reis te boeken, mag ik wel aannemen dat je de reiskriebels toch ook ergens in jouw bloed voelt stromen.

Dus als ik je nu zou vragen of je vanwege deze (tijdelijke) crisis NOOIT MEER op reis zou gaan, wat zou je me dan antwoorden?

Volgens mij zal het antwoord ‘nee’ zijn, eventueel gevolgd door een ‘maar’.

En dat is absoluut normaal! Er zijn zoveel onzekerheden momenteel.

‘Hoelang gaat deze crisis duren’, ‘zal het al wel veilig zijn om te reizen naar mijn vakantiebestemming’, ‘wat als mijn werkgever mijn vakantie ingetrokken heeft’, ‘hoe zit het als mijn bedrijf moet sluiten’, ….

Dit zijn de vragen waar de meesten onder ons nu mee zitten, in welke bedrijfstak je dan ook zit.

En net daarom biedt deze voucher de ideale oplossing!

 

Een cadeau dat ligt te wachten op jou.

Het klinkt misschien wat melig, maar persoonlijk ervaar ik dat het plannen van een reis – met of zonder hulp van een reisprofessional – voor velen als een welkome afwisseling dient, om te ontsnappen uit de dagelijkse stress en vooral om iets te hebben waar je met plezier naar uitkijkt. Waarom zou je dit dan al meteen schrappen?

Komt het nu even niet goed uit? Dat kan.

Zo was mijn jongste dochter afgelopen maandag jarig, en hoewel er nu geen feestje met de vrienden en familie kon plaatsvinden, is dit gewoon verzet naar een latere datum.

De door ons gekochte cadeaus heeft ze sowieso gekregen, en die van de grootouders, tantes, nonkels en vriendjes blijven nog even in de kast. Niemand heeft deze teruggebracht naar de winkel om geld terug te krijgen, want iedereen wéét: dat feestje komt er!

Dus, bezie deze zogenaamde Coronavoucher niet als een typische cadeaubon die een jaar in de schuif ligt en dan niet meer bruikbaar is omdat de vervaldatum overschreden is.

 Maar wel als een investering in hoop en leuke vooruitzichten.

 

Wederzijds begrip zorgt voor de beste relatie

Laat me jou nog eens even in ‘mijn eigen keuken’ kijken: de afgelopen 9 jaar gaan we zelf zonder fout met het hele gezin telkens op skivakantie. Vanwege werkdrukte doen we dit gewoonlijk in de Paasvakantie. Je hoort het al: we mogen er een streep over trekken voor dit jaar!

Nog voordat er sprake was van een Coronavoucher, zelfs nog voordat president Macron een algemene “Lockdown” uitsprak voor Frankrijk heb ik al contact opgenomen met de accommodatie. 

Niet om te annuleren en te eisen om het reeds betaalde geld terug te vragen.

Wél om mijn bezorgdheid over de huidige situatie te uiten, mijn medeleven uit te drukken voor zowel hun gezondheid als economische situatie en tenslotte de vraag om onze vakantieplannen over te dragen naar het volgend skiseizoen.

Op deze manier is het geen totaal verloren zaak voor hen, de gelden waar ze sowieso op rekenden – en misschien al geïnvesteerd hebben in de zaak – moeten ze nu niet plots terugbetalen, en ze hebben al meteen een nieuwe reservatie voor volgend jaar.

Intussen kunnen ze hopelijk rekenen op een soort uitkering vanwege de plotse sluiting, zodat ze ook nadien niet met een financieel tekort zitten omdat er dan weer geen nieuwe gelden binnenkomen vanwege de vouchers die opeens geïnd worden.

 

Zit je nog met vragen?

Het is voorlopig vooral koffiedik kijken naar wie wat gaat doen, en dat maakt het net zo lastig om verder te plannen.

Daarnaast denk ik echter ook aan de gevolgen als je nu zou beslissen je zomerreis te schrappen, en uiteindelijk deze zomer niet kan reizen omdat alles wat deze crisis doorstaan heeft al vol zit. Of je veel meer zal moeten betalen voor dezelfde reis.

Want hopen op massa’s goedkope (kwalitatieve!) last-minutes voor deze zomer, met maar een beperkt aanbod of grote vraag, zal er volgens mijn professionele mening niet meteen inzitten. Net zoals Griekenland destijds niet opeens een ‘spotgoedkope’ bestemming werd na haar economische crisis…

Dus als we nu al dit soort situaties kunnen uitsluiten voor de toekomst, is dat weer een hoop onnodige stress uitgespaard!

Elke reis is anders, elke bestemming zal tegen de zomer ook verschillende maatregelingen toepassen om al of niet toeristen te ontvangen, … en zo zal ook jouw mogelijke Corona-reisvoucher kunnen verschillen met dat van een andere vakantieganger.

Maar samen ben ik ervan overtuigd dat wij tot de juiste oplossing komen die – net zoals jouw reis – helemaal overeenstemt met jouw wensen en verwachtingen.

Heb jij vragen over jouw reis? Neem dan gerust contact op met mij om jouw mogelijkheden te bespreken. 

 

Heel graag tot binnenkort, in leven en welzijn!

     

PS: wil je ook graag weten hoe de Toerisme-beroepsverenigingen hier zelf over communiceren, neem dan zeker ook eens een kijkje op de Facebookpagina van de VVR 


Inez

Dankzij mijn ervaring op het gebied van kuurreizen enerzijds, en het vervolledigen van droomreizen met aandacht voor de lokale natuur, cultuur en beleving, zorg ik ervoor dat uw volgende vakantie zo veel meer dan een vage herinnering zal zijn!

0 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *